دانلود برترین فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش

Published on Author adminLeave a comment

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش بصورت فراگیر و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
دسته بندی مدیریت
بازدید ها ۵۵
فرمت فایل doc
حجم فایل ۲۷۰ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۷۱

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش

فروشنده فایل

کد کاربری ۲

کاربر

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

مقدمه مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش

مدیریت دانش از یک فرآیند چند مرحله ای پیروی می کند که شناسایی هر یک از آنها در درک مدیریت دانش مفید است. این مراحل به صورت زیر است که به چرخه حیات مدیریت دانش معروف است (گوپتا و شارما،[۱] ۲۰۰۴، ص۹۰ ):

۱- خلق دانش (تسخیر یا تولید دانش)؛

۲- سازماندهی دانش( اعتبار بخشی دانش)؛

۳- ذخیره ( کد گذاری یا رسمی سازی دانش)؛

۴- توزیع( تسهیم یا انتقال دانش)؛

۵- کاربرد ( استفاده از دانش).

در هر یک از مراحل عناصری وجود دارد که این مراحل را عملی می سازد که در ذیل به تشریح هر یک از این مراحل می پردازیم.

۲-۵-۱ – خلق دانش ( تسخیر یا تولید دانش)

خلق دانش منبع کلیدی نوآوری در هر سازمان می باشد )کروق[۲]، ۱۹۹۶، ص ۶۰). عامل حیاتی در بحث مدیریت دانش تولید و انتشار اطلاعات و تفسیر اطلاعات پردازش شده و تبدیل آنها به دانش است. تولید دانش به توانایی سازمان ها در ایجاد ایده ها و راه حل های نوین و مفید اشاره دارد. سازمانها با توسعه و تجدید ساختار دانش قبلی و کنونی با روشهای مختلف به خلق واقعیت و مفاهیم جدید می پردازند. در حقیقت تولید دانش فرآیند مهمی است که در آن انگیزه، تلقین، تجربه و شانس، نقش مهمی ایفا می کنند ( لین[۳] و دیگران، ۱۹۹۶، ص ۱۲ ).

چندین روش وجود دارد که به وسیله آنها می توان دانش را برای سازمان تولیدکرد. یکی از بدیهی ترین روشها، استخدام افرادی است که دانش مورد نظر سازمان را با خود به همراه دارند. از دیگر روشهای تولید دانش استخدام مشاوران خارجی یا کمک به تولید دانش جدید از طریق حمایت مالی از تحقیقات دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی است، با امید به اینکه مزایایی در آینده عاید سازمان خواهد شد (گوپتا و شارما،[۴] ۲۰۰۴، ص۱۳).

یکی از روشهای تولید دانش تأسیس مراکز تحقیقاتی در سازمان به منظور تولید ایده های جدید و سپس فناوری و تولیدات تجاری است. شرکت هایی مانند موتورولا، و آی بی ام، اقدام به این کار کرده اند (همان منبع، ص ۱۴)

یکی از مؤثرترین تئوری ها در تولید دانش سازمانی توسط نوناکا و تاکیوچی (۱۹۹۵) مطرح شد. در تحلیل آنها، سازمان دانش را با تعامل میان دانش های ضمنی و آشکار تولید می کند. فرآیند تولید دانش یک فرآیند فردی نیست، بلکه فرآیندی اجتماعی است و چهار حالت دارد: اجتماعی نمودن[۵] (پنهان به پنهان)، بیرونی سازی[۶] (پنهان به آشکار)، ترکیب[۷] (آشکار به آشکار)، درونی سازی[۸] (آشکار به پنهان) که در جدول شماره (۲-۴) و (۲-۵) به همراه ویژگی های آن درج شده اند.

جدول شماره (۲-۱): چهار راهبرد نوناکا و تاکیوچی (۱۹۹۵) در تولید دانش سازمانی

به دانش آشکار

به دانش پنهان

از دانش پنهان

بیرونی سازی

اجتماعی سازی

از دانش آشکار

ترکیب

درونی سازی

جدول شماره (۲-۲): ویژگی های اصلی حالات تولید دانش( نوناکا و تاکوچی ۱۹۹۵)

حالت تبدیل

ویژگی های اصل

اجتماعی نمودن

فعالیت های مشارکت، تجربه های مشترک، در یک محیط مشترک زندگی کردن، مشاهده تقلید، تمرین کار، ملاقات های غیر رسمی خارج از محیط کاری، فراهم آوردن زمینه کسب دانش ضمنی از طریق ارتباط نزدیک با مشتریان و عرضه کنندگان، مصاحبه با رقبا، تعامل با متخصصان خارجی، و ایجاد محیط کاری که تعامل ایجاد کند.

بیرونی سازی

دانش می تواند از طریق فرضیات، عقیده ها، شکلها، مدل ها، و نمودار ها بیان شود. شکاف هایی که به دلیل بهره گیری از این روش ها بین تصاویر و تجارب ایجاد می شود، می تواند به تعامل و عکس العمل در میان افراد کمک کند.

ترکیب

مدارک، ملاقات ها، مکالمات تلفنی، شبکه های ارتباطات کامپیوتری، تنظیم مجدد دانش موجود از طریق مرتب کردن، جمع کردن، ترکیب کردن و دسته بندی کردن دانش. جمع آوری، ترکیب، انتشار دانش در سازمان از طریق ارائه مطلب ها یا ملاقات ها، تغییر یا پردازش دانش در سازمان برای استفاد بهتر از آن.

درونی سازی

یادگیری با انجام دادن، تولید و تسهیم دانش در سازمان، ایجاد دانش جدید با تکیه بر توانایی و خلاقیت های ذهن افراد و مطالعه متون علمی یا شنیدن دیدگاه های علمی. انجام فعالیت هایی مانند برنامه های آموزشی شبیه سازی و تجربه ها، و توسعه تیم های بین بخشی، جستجوی ارزش ها و تفکرات جدید، تسهیل الگو برداری، تسهیم نتایج با کل بخش ها.

نوناکا و تاکیوچی (۱۹۹۵) تأکید می کنند نقش سازمان در تولید دانش توسعه و بهبود شرایطی است که تولید دانش را در سطوح فردی، گروهی، سازمانی یا میان سازمانی منجر می شود.



۱ – Gupta & sharma

[۲] – Krogh

۲ – Lynn

[۴]Gupta & Sharma

Socialization -1

Externalization– 2

Combination -3

Internalizational – 4

فهرست مطالب

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش فرآیندهای مدیریت دانش

ادبیات نظری فرآیندهای مدیریت دانش

مدیریت دانش ۴
۲-۱-مقدمه ۶
۲-۲- مفهوم داده، اطلاعات، و دانش ۷
شکل شماره ( ۲- ۱ ): داده، اطلاعات، دانش و خرد ۹
۲-۳ – خصوصیات دانش ۹
۲- ۴ – دسته بندی های دانش سازمانی ۱۱
شکل شماره( ۲-۲): روابط بین دانش شخصی و دانش سازمانی ۱۲
۲- ۵ – چرخه حیات مدیریت دانش ۱۴
۲-۵-۱ – خلق دانش ( تسخیر یا تولید دانش) ۱۴
جدول شماره (۲-۱): چهار راهبرد نوناکا و تاکیوچی (۱۹۹۵) در تولید دانش سازمانی ۱۵
جدول شماره (۲-۲): ویژگی های اصلی حالات تولید دانش( نوناکا و تاکوچی ۱۹۹۵) ۱۶
۲-۵-۲ -سازماندهی دانش ( اعتبار بخشی دانش) ۱۷
۲-۵-۳- ذخیره دانش ( کدگذاری یا رسمی سازی دانش) ۱۷
۲-۵-۴ -توزیع دانش (تسهیم یا انتقال دانش) ۱۸
۲-۵-۵- کاربرد دانش ( استفاده از دانش) ۲۰
۲-۶ – نقش و اهمیت دانش ۲۰
۲- ۷- ﻋﻮاﻣﻞ تأﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ‬ ۲۱
۲-۸- اصول مدیریت دانش ۲۴
۲-۹- ﻋﻮاﻣﻞ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ‬‬ ۲۷
۲-۹-۱- فناوری: ۲۷
۲-۹-۲ – فرآیندها: ۲۷
۲-۹-۳ – افراد: ۲۷
۲-۹-۴ – تعهد راهبردی مستمر: ۲۸
۲-۱۰ – دﻻﻳﻞ ﺷﻜﺴﺖ ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ۲۸
۲-۱۱- ﺧﻄﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ۲۹
۲-۱۱- مزایای مدیریت دانش : ۳۱
۲-۱۲- تاریخچه مدیریت دانش ۳۲
۲-۱۴- اهداف مدیریت دانش ۳۵
۲-۱۵- چرخه مدیریت دانش : ۳۶
۲-۱۶-مدل پایه های ساختمان دانش ۳۹
شکل شماره ( ۲-۳ ): چرخه مدیریت دانش: (پروبست و همکاران، ۲۰۰۰، ص ۸۳ ) ۴۰

۲-۲- پیشینه تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش

۲-۲-۱- تحقیقات داخلی
۲-۲-۲- تحقیقات خارجی
۲-۴- جمع بندی
منابع و مأخذ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *